Alarmsysteem kantoor aanschaffen? Voor een redelijke prijs heb je tegenwoordig een alarmsysteem voor kantoor of woonhuis. In feite stunten sommige bouwmarkten en online aanbieders nu met goedkope alarmen, die soms al voor honderd euro de deur uitgaan. Heb je dan ook iets van kwaliteit in handen? Of moet je perse een duur alarmsysteem door een vakman laten installeren? Voor een kantoor of bedrijfspand is het aan te raden om ergens in het middensegment een alarm te vinden. Dat garandeert dat de apparatuur van goede kwaliteit is, en dat er een uitgebreide selectie van detectoren wordt meegeleverd. Een slimme beslissing is om het systeem te laten installeren door een erkend beveiliger, die weet hoe de apparatuur afgesteld moet worden om optimaal te functioneren. Een abonnement op een meldkamer voegt een extra niveau van bescherming toe aan je systeem. Een meldkamer bekijkt constant de beelden en signalen van je kantoor alarmsysteem en schakelt beheer of beveiliging in als er iets verdachts geconstateerd wordt. In dit artikel vertellen we je alles over alarmsystemen voor kantoor.
Wat doet een alarmsysteem voor je bedrijf
Een alarmsysteem voor kantoor kan het risico op inbraak, brand en andere calamiteiten sterk verminderen. Het systeem bestaat uit een assortiment aan sensoren die in verbinding staan met een centrale computer. Zodra een verdachte of gevaarlijke omstandigheid wordt gesignaleerd door de sensoren wordt er actie ondernomen: een sirene, flitslichten en/of de inschakeling van een beheerder, beveiliger of hulpdienst. Dit maakt een alarmsysteem tot een noodzakelijke en professionele vorm van beveiliging van je kantoorpand, bezittingen en medewerkers. Niet alleen inbraak, diefstal of andere criminele activiteiten worden verhinderd, ook risico’s zoals lekkage, gaslekken, brand en ongevallen worden ingeperkt door de snelle detectie. Een alarm op kantoor kan voor extra bescherming worden aangemeld bij een centrale. De centrale verzamelt en monitort constant de signalen van het systeem, en kan bliksemsnel schakelen met een beheerder, politie of brandweer als de signalen daartoe aanleiding geven. De medewerkers in een alarmcentrale staan je met raad en daad terzijde, communiceren met ooggetuigen en hulpdiensten, en brengen zo een crisissituatie snel terug tot beheersbare proporties.
Veel detectoren mogelijk bij een alarmsysteem
Elk alarmsysteem komt compleet met een paar detectoren, die meestal gericht zijn op het ontdekken en voorkomen van inbraak en diefstal. Maar er zijn tientallen sensoren, detectoren en alarmeringsmodules die op het systeem kunnen worden aangesloten. Elk daarvan is gespecialiseerd om een bepaald risico te ontdekken. Door het toevoegen van extra detectoren kan je dus je beveiliging afstellen op de specifieke risico’s binnen jouw bedrijf. Een paar voorbeelden van extra uitbreidingen voor je alarmsysteem op kantoor.
- Een bewegingsdetector merkt het als personen zich in zijn reikwijdte ophouden.
- Een akoestisch alarm produceert geluid van meer dan 100 dB, waardoor verdachten verjaagd worden.
- Magneetsloten zijn alleen toegankelijk met een code of persoonlijke pas.
- Raam- en deurcontacten merken het als iemand een raam of deur probeert te openen.
- Lekkagemelders detecteren in een vroeg stadium waterschade.
- Mistgeneratoren bedekken een ruimte snel met een dichte witte mist, waardoor een inbreker geen waardevolle objecten meer kan zien.
De prijs van een alarmsysteem
Zoals gezegd zijn er budgetalarmsystemen in omloop voor rond de honderd euro. Voor een bedrijfspand raden we die zeker niet aan; ze zijn beperkt in het aantal uitbreidingsmogelijkheden en de kwaliteit van de set is relatief laag. Betere sets kosten een paar honderd euro en bieden meer detectoren (en optionele uitbreidingen). Om het alarmsysteem op kantoor correct te installeren is het een goed idee om een vakman van een erkend beveiligingsbedrijf in de arm te nemen. Deze tabel geeft een indicatie van de gemiddelde eigenschappen en kosten van een alarmsysteem.
Installatie door een vakman |
– |
– |
+ |
+ |
+ |
Bijgeleverde componenten |
3 |
5 |
6 |
8 |
12 |
Mogelijke componenten
(uitbreiding) |
8 |
10 |
14 |
20 |
32 |
Tarief |
€100-€220 |
€220-€320 |
€320-€600 |
€600-€800 |
€800-€1200 |
Tips voor een perfect alarmsysteem
Investeren in een alarmsysteem voor kantoor is een goede manier om je in te dekken tegen criminaliteit, brand en andere ellende. Maar je moet ergens een grens trekken, je budget is niet onbeperkt. Wat zijn dan waardevolle modules om erbij te nemen? Hier een paar suggesties.
- Bemande meldkamer – Een meldkamer met een professioneel team van beveiligers weet precies wat er moet gebeuren in een gevaarlijke situatie. Laat je niet afschepen met de goedkopere “slimme” virtuele apps – die doen weinig meer dan digitale berichten doorgeven.
- Investeer in onderhoud – Sensoren worden na verloop van tijd vies, bijvoorbeeld in omgevingen met rook en andere verontreinigingen, en zeker als ze buiten hangen. Vraag een serviceabonnement aan of laat de huishoudelijke dienst af en toe de sensoren –voorzichtig- reinigen.
- Ga voor een BORG-certificaat – Niet alleen bewijst een BORG-certificering dat je beveiliging van excellent niveau is, het kan je ook een aanzienlijke korting op de verzekeringspremie van je kantoor opleveren. Voor sommige soorten bedrijven is deze certificering zelf verplicht.
Offertes bekijken
Er zijn veel verschillende aanbieders van alarmsystemen, die wild fluctueren in prijs, en ook in kwaliteit. Om een helder overzicht in deze chaos te krijgen, is het de moeite waard om een paar offertes te vergelijken. Wij stellen je graag onze database ter beschikking: vraag via deze button offertes van de grote aanbieders aan. Daarmee kan je makkelijker het juiste alarmsysteem voor jouw kantoor selecteren.